← All performances

Brass Band

PEOPLE CHANGE, THE MUSIC STAYS THE SAME

 REVIEWS

 Divadelní noviny:

Lenka Dombrovská        5*
Vladimír Hulec                 4 ½ *
Kateřina Rathouská        5*
Jana Soprová                    5*

Lenka Dombrovská – Divadelní noviny:

„…svérázný hospodský site-specific, který je významným (pokud ne nejvýznamnějším) příspěvkem do množiny současných českých projektů s označením politické divadlo.“  

 „… jedná se o nebývale akční, poutavou, zábavnou, místy rozjuchanou a rozevlátou podívanou. Dechovka přináší zážitek celistvější, než jsme zvyklí si z divadelních budov odnášet.“

„Nyní ovšem nastala jedinečná symbióza – humor a lehkost Vosto5, razantnost Sta zvířat, spříznění herci, rozehřátý hospodský sál a téma, které ještě není vyčpělé, pokud je zpracováno s nadhledem a vědomím kontinuity, se setkali, propojili a dali vzniknout zásadní inscenaci.“

Mirka Döring – Theater der Zeit:

„Režisér Jiří Havelka nemoralizuje, neptá se po vinících, nepokládá otázky na právo a spravedlnost. Inscenace ukazuje, jak banální to také může být, jak individuální jsou zapomínání a vzpomínky, ukazuje absurditu kolektivního vypořádávání minulosti a jak bezmocní  jsou ti, kterým se minulost neustále vrací ve vzpomínkách, přestože by ji už chtěli nechat odpočívat.“

Tereza Hýsková – Artikl:

„I díky hudbě Jana Kaliny ze skupiny Sto zvířat Dechovka představuje velmi autentický a sugestivní zážitek, přesně takový, jaký by mělo přinést angažované divadlo, aniž by v něm mělo místo politické přesvědčení tvůrce nebo kohokoli z nás.“

„… Dechovka se nestaví na jednu ani na druhou stranu, nedělá si nároky na historickou pravdu, nemoralizuje, ale spíš ukazuje, jak se rodí zlo v člověku a jak absurdní je tváří v tvář tomuto zlu naše dnešní reflexe.

 Dominik Melichar – Divadelní noviny:

„Tvůrci Dechovky počítají s tím, že kostlivec umlčené historie v dnešních Češích ještě dříme a stačí jen málo, aby se probudil, zakřupal kostmi a rozvířil staré křivdy…. Hraje skutečně vše, celá Rychta. Jen bylo potřeba lehce tu kostru času nakopnout, aby měl každý možnost celou historii znovu prožít. Takhle by se mělo politické divadlo dělat.“

Pub, theatre, dance hall… all in a distinctive site-specific pub setting, performed among the tables of a dance hall through the ages.

It happened in 1923. It happened in 1945. It happened yesterday. It is happening always. A theatre documentary about history that is more a documentary about us. When old wounds are opened, when looking for the guilty, one must dig up and count the bones. Do you want to know what it would be like to attend a dance party after the Second World War? Have you ever seen the festive opening of a Czech “sokol” hall? And would you grant your enemies a monument? Come experience it.

Brass Band is the story of a small town where time seems to have stood still. One pub, one event and people who would rather forget. Except they can’t. The victims have caught their murderers, but nobody knows them. Or will someone be found?

The Brass Band project by the Vosto5 Theatre is not a traditional theatre production. In terms of genre it is documentary theatre and with respect to its presentation in the non-theatre space of the KZ Domovina hall, participation of some 30 performers (actors, musicians and dancers) and non-traditional work with theatre time, it is more of a theatre experience in which the audience is directly involved than a traditional theatre form.

 

The theme is based on a real historical event: the brutal murder of a group of local Germans during the spontaneous post-war expulsions in the municipality of Dobronín u Jihlavy. But it’s not about looking for the guilty or analysing the reasons, but about the memory of one place, in this case a cultural hall. What is being explored here is the transformation of consciousness through the ages in an identical space. For this project we use the real space of the KZ Domovina and have thus created a distinctive site-specific setting.

The three scenes which make up the production are supposed to appear as authentic as possible, as though we are looking at a slice of reality, an actualization of time and space of three essential moments in one village. There is, therefore, no classical theatre building. Theatre time should as effectively as possible duplicate the passage of real time, in which things, situations and micro-stories happen over each other, simultaneously and in parallel, as though on a big screen, in which you now and then notice a particular detail, like a landscape of possibilities. All three scenes occur in one place, in the same room in the same village. They are thus united by space. The time is different, but it is always a special moment.

Duration: 75 minutes

Premiere: 17 October 2013 at Baráčnická rychta in Prague as part of the 4+4 Days in Motion Festival

The project was created with funding from the Ministry of Culture of the Czech Republic, the Capital City of Prague and the Czech State Fund for Culture.

SCRIPT
Jiří Havelka a Karel F. Tománek
DIRECTOR
Jiří Havelka
PRODUCER
Petr Prokop a Vosto5
DRAMATURGY
Marta Ljubková a Karel F. Tománek
SETS
Antonín Šilar
COSTUMES
Andrea Králová
MUSIC and LYRICS "Dobrodín"
Jan Kalina (Sto zvířat)
CHOREOGRAPHY
Dora Sulženko Hoštová
PRODUCTION and TECHNICAL SUPPORT
Bára Kalinová, Jeník Bubal, Renata Prokopová, Jeník Tyl
PERFORMED BY
Ján Sedal, Tomina Jeřábek, Ondřej Cihlář, Petr Prokop, Daniela Voráčková, Philipp Schenker, Halka Třešňáková, Marta Ljubková/Renata Prokopová, David Dvořák, Ondřej Bauer, Marie Ludvíková, Jan Kalina, Jiří Altmann, Monika Načeva, Jana Altmannová, Dora Sulženko Hoštová, Lucie Plachá, Karolína Gilová, Radim Klásek, Vojtěch Fülep/Radim Peška, Matěj Halaš, Mikoláš Nop, Pavel Herzog, Martin Líska, Evžen Zdráhal, Jan Pospíšil/Pavel Dvořák, Joel a Noemi Sidonovi